Xi'an - Bùhao yìsi, wǒ bùhuì tiàowǔ.

Söndag 30 Maj, En gammal huvudstad från en tandemcykel

Utan att somna så vaknade vi rullandes in på Xi’ans tågstation. Och utan att fixa oss eller borsta tänderna så åkte vi vidare för äventyr i den gamla huvudstaden. Vi besökte The Terracotta Army, de nedgrävda soldaterna från före den där Kristus. Även om det var en upplevelse att se, så föredrog jag att se på dem i 360° bion som inspirerade mig till nya filmsätt. Här var vi också på en te-ceremoni och fick dricka svart, grönt och vitt te (som smakade sjögräs).

 

 

En av resans bästa upplevelser var vår överblick av Xi’an, från The City Wall (den enda stadsmuren som finns kvar i sin helhet i Kina). Där cyklade vi, mina världsvänner och jag, på tandemcyklar och vanliga. Vi racade, posade och ramlade, allt som cykling innebär.

 

 

På kvällen körde vi igenom den julbelysta staden, och jag tänkte att här skulle jag nog kunna stanna. På Xi’an International Studies University träffade jag en amerikaniserad, popflicka Tina som gav mig ett kinesiskt namn. Hela dagen kom till sin höjdpunkt när jag fick veta att jag och Alexa skulle få dela rum enda till resans slut. Vi firade med att somna med kläderna på ovanpå täcket (ibland var dagarna i Kina alltigenom utmattande).

 

Måndag 31 Maj, Till botten av Kina

Fortfarande trötta så hängde jag och Lauren Kahre (Texas, USA) gubben under Plan Internationals föreläsning, där föreläsaren pratade till tolken, som översatte till vår programledare, som förklarade för oss.

På den 3h långa bussturen ut till landsbygden fortsatte vi med luffarschack, picturenary, allsång och så spådde jag Thed Toet (California, USA), stunder som fick buss no.4 att vara oövervinnlig.

 

Plan International Rural Village School (platsen från var vi inte fick uppladda foton) var välförberedda med en show för oss, mest för att göra säkert att vi inte tyckte något illa om deras outvecklade skola. De sjöng, dansade, ritade oss teckningar och spelade alla sporter de kunde. Världen på en skolgård i en by i Kina, det var bra.

 

För att fördjupa oss i landbygden hälsade vi på en lokalfamilj som bokstavligt bodde under jorden. ”Huset” var gjort av lera, taket uppstött av pinnar och kissa gjorde man i en hink när man inte orkade klättra upp till ovanför.

 

Innan vi tog oss tillbaka till stadsdelen besökte vi en konstskola/galleri där de lärde oss lite om kinatecken och kinesisk konst. Sen satt vi där som barn och försökte vara lika duktiga med färg och penslar.

 

För att avsluta Xi’an så gick vi ut till M23 där vi hade en shot tequila var, vilket gjorde att Kevin (vår guide) spårade och tyckte vi skulle dansa på podiet i mitten av baren. Vi elever visste bättre och tog Kevin hem till hotellet. Efteråt gick jag till Adens rum och lämnade mina skor för att sen gå till mitt eget och sova (kanske var jag lite onykter också).

 

Tisdag 1 Juni, Och varför är jag uppe?

På morgonen trodde jag att Aden var min guide och gick upp 3h för tidigt för att sitta vid frukostbordet och peka och fnissa med Daniel. Tills jag insåg mitt misstag och gick och la mig igen. 2h timmar senare lämnade vi Xi’an i ett flygplan mot Shanghai.

 


Kommentarer
Postat av: Mamma

Älskade hjärta! Det var intensivt förstår jag, men vilken fantastisk upplevelse! Du är värd varje sekund!

för alltid.....

2010-07-02 @ 08:47:29
Postat av: Mikaela

Mamma: Tack mamma !! :)

2010-07-15 @ 17:58:03
URL: http://vardagsregn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0