Den stora staden i det stora landet

Två veckor senare och man är tillbaka på andra sidan fastlandet. Sydney var mycket: skratt, äventyr, shopping och gömma-sig-under-täcket-tankar. Två veckor i en stor stad, men boendes i ett rum och en säng tillsammans med Mia, och jag tycker fortfarande om henne! Förhoppningsvis är det ömsesidigt.. En kort summering av dessa två veckor:

Tisdagen, klockan 18.50 Sydney-tid, landade jag och Takin i staden, varefter jag rymde med Mia till Kirribilli och killen till en avlägsen plats ovärd att nämna. Thai-take away, uppackning och film beskriver resten av kvällen.




Onsdagen vandrade vi över Harbour Bridge in till staden för att ta några välkomstdrinkar med Evelina och Jenny i Darling Harbour. Förflyttade oss sedan till ett café, sen tog vi den två-våningshöga tunnelbanan till North Sydney och gjorde mitt första besök på Aldi (Sydney's version av LIDL).









Vi besökte Mias skola, Billy Blue,torsdagen för deras sista skoldag. Mysigt litet ställe, jämfört med enorma, opersonliga ECU. Efter det tog vi oss till Operahuset och kollade på den danska designen och tog på de svenska plattorna. Mia skickades vilset iväg till Hyde Park och jag drog med Takin till Queen Victoria Building där vi nogrannt studerade den historiska byggnaden.. Sedan åkte vi 3,5 varv med Monorailen, tåget som åker runt ovanför Sydney! Vi steg av i Chinatown, gick runt lite, gick till stan och sen tillbaka till Chinatown och åt.





Shopping på fredagen!! Första shoppingen någonsin sen jag lämnade Sverige. Detta ägde rum i Bondi Junction och resulterade äntligen i ett par nya skor och lite annat onödigt. Första utgången i Sydney tillägnades Nevermind, en gayklubb där Evelina jobbade. Mias kommentar är klockren: "Jag älskar det! Man kan dansa hur mycket man vill utan att en äcklig kille kommer och tar en på rumpan. Plus att man är omgiven av sjukt snygga killar!"





Klockan 8 på lördagen var vi uppe igen för att gå på en lägenhetsvisning i Surrey Hills åt två framtida Sydneybor. Sedan jagade vi skor åt Mia och omvandlade mitt hår. På kvällen samlades ett Sverigegäng ihop och festade i The Rocks och sjöng sen kareoke högt i natten på Kareoke World. Och jag sjöng, eller jag lät till tonerna av Lemontree, med Karin i tankarna. Natten spenderades i vägkorsningar, under Harbour bridge, framför Operahuset och slutligen på Glenferrie Lodge Hotel.



Söndagen var ganska händelselös, bortsett från en hel del spring i spöregn som fick mitt hår att droppa i rött! Vi spenderade massa pengar på Woolworths och kom ut med ett antal påsar innehållande chips, choklad, glass, jordgubbar, cashewnötter, sprite och apelsinjuice. Det blev alltså en hemmakväll.

måndagen fick jag åka i det stora hjulet och se ut över den stora staden. Sen spenderade vi lite tid i Hyde Park och fikade i The Rocks. Den kvällen var den som aldrig riktigt tog slut, eftersom det var den sista tillsammans och ingen ville riktigt somna, eller i alla fall inte jag. Det blev bekännelser, presenter och kyssar under täcket. (Alltså inte med Mia om ni inte fattat det)


Tisdagen vill jag helst sudda ut helt. Bort. Men den hände. Internationella flygplatsen i Sydney, flyget till Sverige och hej då. No more. Utmattad, uttröttad och halvt borta somnade jag sen i Mias säng, eller dog. Vaknade upp av Mias prat och vi gick på en husvisning till henne. Vi belönade sedan oss själva med en Gold Class visning på bio. Mia och jag, helt ensamma i en stor biosalong, sittandes i två enorma fåtöljer och serverade glass och kaffe. Underbart!





Vi blev undervattensmänniskor på onsdagen och besökte Sydney Aquarium. Där gick vi runt och härmade hajar och fotade stenfiskar. Vid tre körde vi happy hour med drinkar, för att förbereda oss för Mias andra husvisning. Tydligen ett smart drag eftersom hon nu fått ett rum i en underbar lägenhet!









Dags att besöka Sydneys utbud av strandlivet och på torsdagen tog vi färjan till Manly Beach. Helt klart fint, men inte riktigt lika bra som Perths, fast det kanske berodde på bristen av sommar.. Där spenderades hela dagen med promenad, mat, butiker och fika.


fredagen bestämde vi oss för att sikta högt och åkte upp i Sydneys högsta punkt, Sydney Tower. Där träffade vi Superman, tog en massa foton, kollade på fula muskelkillar och lekte med tanter i hissen. Efter att vi hälsat på vår svenska servitris på Blackbird åt vi glass i Darling Harbour.


Det som ska vara världens största IMAX salong (?) besöktes på lördagen. Där såg vi filmhistorien största skämt, på den största bioduken, Transformers. Mia köpte en ny mobil och sen tog vi en promenad i Lavender Bay och Luna Park och pratade om små världsproblem. Efter att ha blivit legade på Liquor Storen (till Mias förfärelse och min förtjusning) besökte vi Sanna och Jennys lägenhet. Senare in på kvällen tog vi en taxi, som inte ville stanna vid bankomater, till Darling Harbour för att försvinna in bland resten av nattens människor. Men när kvart-i-tre-raggen började närma sig lite för mycket tyckte vi att det var dags att rymma hem.





Vi åkte göteborgsbuss till Australiens mest kända strand på söndagen, Bondi Beach. Där åt vi glass, gjorde fotavtryck i sanden och studerade surfare (en). Efter sushimiddagen hittade vi ett chokladcafe där vi drack ren choklad i mugg, nästan. På kvällen trippade vi ner till Luna Park igen och fortsatte vår karriär som modeller i asiaters fotoalbum.






Sista dagen i Sydney, måndagen, apade vi oss på Taronga Zoo. Jag ville bli säl, utter och fisk, men Mia tyckte att alla djur bara dog ändå. För att bota ensamheten har hon bestämt sig för att skaffa sig ett mini-akvarium. Caow! Caow!







Bilderna är en mix av bilder från min systemkamera, Mias digitalkamera och hennes rosa telefon. Fler bilder finns på facebook.

Kommentarer
Postat av: mamma

Du ser ut att ha haft en underbar vistelse i Sidney. Trots ett jobbigt avsked! Skönt att se att du unnar dig lyx och nöjen, det är du värd!

Saknar dig enormt.......

Älskar dig i evighet

2009-07-07 @ 09:01:14
Postat av: R

Bilden på lejonet är ju grym! Kul att ha dig tillbaka :)

2009-07-07 @ 09:21:12
Postat av: Mihaaa

Tycker nog att jag underhöll dig pretty well här i sydney. Underbart inlägg, hur ska jag någonsin kunna skriva ngt i hästlängder som detta? =) saknar dig redan, as you know. Kunde inte somna på en timme sen vi vinkat hejdå. Ensamheten kröp sig in ända under täcket. Men snart flyttar jag å då hoppas jag att jag har roomies, om inte några fiskar, att dela den med!



Hoppas nya lägenheten är maxad, och redo för mig när jag kommer i Feb 2010!



Många kramar på dig

2009-07-07 @ 13:58:38
URL: http://miaiunderlandet.blogg.se/
Postat av: superfly!

och apelsinjuice... är du fortfarande en lika stor pain in the ass för alla om du inte får den? :P

2009-07-08 @ 14:15:36
Postat av: Martina

Jisses det var inte dåligt .. Här regnar det för fullt. Paketet har anlänt men trollet e frånvarande tills i morgon fredag .. Sen kanske man får se vad som gömmer sig inom de färgglada pappret ..



Löwe Ya

2009-07-09 @ 17:01:07
Postat av: Mikaela

Mihaaa: Äsch ! Du kommer fixa det galant. Åh, ja saknar dig med, men du kommer få det så grymt bra i nya lägenheten! Jag väntar här på dig till februari då ;)



superfly!: Heelt klart! Dricker ironiskt nog apelsinjuice nu.



Martina: Puh, ja det regnar ju i Perth. Wiie, du får säga vad hon tyckte sen. :)

2009-07-10 @ 10:24:35
Postat av: hunniebunnie

du är så sweet ! och jag vill va där med dej ! och jag är so so so sorry att jag är så seg på att läsa din blogg , men jag skyller på att du är för flitig för mej . allt låter sjukt kul, im so proud ! jag stod själv under kings of leons spelning o grät o tänkte på dej . älskar dej , soulmate and really mean it !

2009-07-12 @ 19:40:24
Postat av: Mikaela

hunniebunnie: åh! <3 äsch, ja förväntade mig aldrig att du skulle, bloggar är ju som sagt inte din grej.. Ja vet ! Du är speciell och helt perfekt för mig, i love u u u .

2009-07-19 @ 06:54:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0