Höger är vänster, och vi vill göra tvärtom.

Man måste ju prova på det mesta och vänstertrafik ingår helt klart i det.

Igår var jag och Karin på en körtur, som jag så småning om fick ta över. Så jag åkte omkring i ett litet villaområde, på helspänn, och försökte hålla mig på vänstersida. Det gick sådär. Allra första svängen jag skulle göra tog mig från vänster sida till höger. Där stod bilen i fel riktning, på fel sida med en refug mellan vägarna. Jag är glad att vi åkte i ett litet villaområde. Efter det lyckades jag mestadels hålla mig på rätt sida.

Eftersom Karin är den erfarna köraren lyssnade jag givetvis till allting hon sa: "Sväng här", "Åk runt ett varv i rondellen", "Titta åt höger och sen vänster". När hon sen säger "Stanna där", när jag är mitt i vägen och har företräde framför bilen som står lite längre bort, förvirrar hon bort mig helt totalt. Men dumma mig, hon sa ju faktiskt åt den andra bilen att stanna där. Ännu dummare kände jag mig när hon bad mig sväng höger, "upp där!", och pekar på en garageuppfart, och jag är väldigt nära på att göra som hon säger.

Stoltheten ligger dock i att jag fick köra på de "stora" vägarna, om så bara för några sekunder. Ni kanske undrar om jag faktiskt har körkort. Men försök lär om allt ni lärt er. Kör på vänster sida, kolla åt höger först ist för vänster, kör åt andra hållet i rondellen, växla med vänster hand, blinka med spaken som vanligtvis sätter på vindrutetorkarna (om ni bara visste hur många gånger jag satt igång dem ist för blinkersen) och befinn er bland totalt galna Australienare.

En sak är iaf bra. Det är ju som att övningsköra igen, bara det att Karin inte ens skriker när jag kommer på fel sida av vägen. Jämfört med mamma.

Kommentarer
Postat av: Martina

Bra där med lite övningskörning. Ett steg i rätt riktning... Glad påsk på dig äter ägg för dig med i helgen .. Puss och kram värsta grymma bruden Mikaela från värsta grymma super duper bruden Martina

2009-04-09 @ 09:46:51
Postat av: mamma

Tur att Karin är Karin med andra ord! Du är modig och för det beundrar jag dig!

2009-04-09 @ 15:22:08
Postat av: Leif-Åke

Roligt att det gick bra på testet. Hur det än är så är det ju roligare när det går bra än när det går dåligt. Hoppas att det går bra även med vänstertrafiken. Igår körde jag fel typ vänstertrafik i en rondell här uppe i fjällen. nästan inga bilar och jag vände när jag upptäckte det. Det är påsk. Solen skiner snön gnistrar och påskriset vajar för fjällvinden och slush i backen. Voila Life goes on and on and on...Här brevid kommenterar man mitt energetiska handlag och säger att tangenterna har också rätt att leva. Det är långfredag och alla har vi ätit i varsin husvagn. Imorgon är det påskafton med gemensam påskmåltid till våren och Jesu ära. Fårse om transportliften håller för här är det varmt om än inte några 31 gr. som i Perth. Kärlek och många hälsningar från oss alla.

2009-04-10 @ 20:40:19
Postat av: Mikaela

Martina: Ja är ju inte lika modig som dig som kastar sig rakt ut i vänstertrafiken. Hoppas ni hade en fin påsk :)

2009-04-13 @ 06:42:07
URL: http://vardagsregn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0