How to "transperth" yourself:



”I don’t know how the transport system works in your country, but here in Perth you need to plan your trip!”

Jo, en timma i förväg då eller?
Transporttanten fortsätter att snacka om hur bussar och tåg faktiskt går efter en tidtabell här i Perth. Kanske inte lika ofta som i London, men nästan. Jag sneglar på indierna som sitter bredvid mig i föreläsningssalen och undrar om de faktiskt är lika korkade som transporttanten tycks tro.

Så hur funkar det med att planera sin resa då? Med tanke på att det endast är starttiden och sluttiden på bussturen som ”måste” stämma, ger det bussarna ganska mycket spelrum. De kan komma 10minuter tidigare till 10minuter senare än utsatt tid. Oftast senare.

En annan grej är att busstationerna inte har några specifika namn, utan heter bara dess plats. Vår busshållplats heter t.ex. ”Beaufort Street before Walcott Street”, medan nästa heter ”Beaufort Street after Walcott Street” osv. Sjukt förvirrande i början vill ja lova. Annars har ju varje station ett nummer, t.ex. 121443. Försök att hålla reda på det för varje viktig hållplats, nej det gör inte ens busschaufförerna.

Värmen här i stan påverkar ju kollektivtrafiken också; bussarna åker runt med öppna dörrar. Så om man inte lyckas vinka in bussen (vilket man måste göra - ”Hail Bus”) kan man ju alltid springa ikapp bussen och skutta in genom den öppna dörren. Jag har sett några springförsök, men aldrig någon som lyckats. Detta ger mig alltid en bild av Fredrik i huvudet. Jag är ganska säker på att ha skulle klara det där ganska smidigt.



Nog om bussar va. Man brukar ju tänka att - att bo i stan lönar sig kommunikationsmässigt. Jo men visst. Här är ca hälften av tågen mer eller mindre direkttåg, vilket innebär att de hoppar över innercitystationerna och stannar sen på alla stationer ute på vischan, eller aa det som är utanför innerstan. Till och med tunnelbanan!

Efter halv tolv är staden död dessutom. Eller egentligen långt ifrån död, men då kommer man inte hem kommunalt i alla fall. Då gäller taxi, och då är det bra att bo centralt.

Nu låter det som att allt med ”transperth” är negativt, men biljettsystemet är bra. Fungerar som SmartAccess-korten i Stockholm, fast man laddar på det med pengar och åker 25 % billigare överallt. 3-10kr till de flesta ställen. Men glöm för all del inte att ”tag off”, för då, då rinner pengarna iväg för evigt.



Kommentarer
Postat av: Martina

I love kollektivtrafiken .. Kanske man skulle söka jobb i Australien det vore något ;-))

Löwe ya miss ya. Tack för att du ringde manda vart lite ledsen för hon ville än en gång tacka för Totte. Kram

2009-02-18 @ 15:39:19
Postat av: Mamma

Det finns orsaker till varför jag har körkort och bil..... skulle uttnyttja det Perth oxå. Kommunalt är inget för mig oavsett världsdel ;)

Kram

2009-02-18 @ 18:38:35
URL: http://angsvagen.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Martina: Ja, blir den inte bra nånstans? Ja men ja! Kom hit och jobba! ;)



Mamma: Aa men du, försök köra på vänster sida va? Och det är för sånna som dig som Australien inte har nått ozonlagar och tvingar sånna som mig att gå runt med 50+ solskydd!

2009-02-22 @ 15:25:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0